4 Augusti - Förlossningsberättelse

2011-08-04 / 14:25:02
Ja sen jag skrev den 1 augusti så har det hänt en del..
I måndags så kom vår lille knodd, en dag före bf i raket fart!

Åkte som sagt och storhandlade strax efter jag hade skrivit inlägget den 1a, gick där med värkar som kom då och då men de gjorde inte jätte ont räckte att stå uppp och andas lite lugnt bara så gick dom över.
Åkte hem och tintin hjälpte mig att plocka in allting. Satte på badvatten, tänkte att jag skulle bada och då kommer det säkert gå över.

Tintin satte sig inne i badrummet med mig och klockade värkarna, det var 5 minuter mellan varje och de höll i sig i ca 30-40 sekunder.
Gick till slut upp.. packade väskan som kyle skulle ha ifall vi skulle åka in.
Jonte åkte och lämnade Kyle hos mona och kom sen hem och åt lite mat.. jag sa att han fick nog skynda sig lite för värkarna blev lite kraftigare.

Vi åkte till slut in till förlossningen klockan 20:12 var vi inne. Vi tog inte med oss väskorna upp ifall vi skulle få åka hem, iom att värkarna inte gjorde sååå ont.
Hon kopplade på ctgn och den visade att jag hade regelbunda starka värkar, men hon var osäker och kollade om jag var öppen, jaaa här var det mjukt sa hon och kände lite till sen sa hon ooj du är ju öppen 8 cm!! eller ja sa hon och kände lite till, 7-8 cm men vi säger 7!
Vattnet hade inte gått än, men de gick runt 21.

Sen gick allt väldigt fort.. frågade om jag kunde få eda men de tyckte hon var onödigt och att jag klarar mig på bara lustgas.
Jag mådde iaf inte illa denna gången utav lustgasen utan denna gången hjälpte den ganska bra faktiskt!
En annan tjej kom in, för det var personalbyte, och kände på mig jag var då öppen 8-9 cm och huvudet var rätt högt upp.. så hon frågade om jag ville prova pilatesbollen för att hjälpa bebisen att komma ner snabbare.
Jag provade 21:53  men det gjorde fööör ont att sitta på den bollen så jag la mig i sängen på sidan istället. Då var klockan 21:56 när jag hade lagt mig i sängen igen.

22:10 fick jag plötsligt ett starkt tryck neråt och krystade av mig själv.. så de fick slänga upp mina ben i stort sätt på benstöden och ta bort nedre delen av sängen och kalla in en läkare till ifall ifall, och 22:17 var han ute ;)

Så ja.. det gick himla snabbt! hann inte ta speciellt många bilder heller under förlossningen haha!
Kommentarer!
Postat av: Anette

Stort grattis :)



Cornelis har krånglat dom senaste dagarna, men annars har det gått jättebra med sömnen sen Elsie föddes. Innan dess var det inte alls bra, han har inte sovit i egen säng förrän nu. I vanliga fall nu så borstar han tänderna, byter om till pyjamas, pussar alla hemma godnatt runt kl 21-22 (han har inte nåt jättestort sömnbehov). Därefter läser antingen vi en valfri bok för honom eller så ligger han själv i sängen och bläddrar i någon bok, sen sätter vi på en cd som han får välja med musik eller saga. Elsie behöver vi inte göra mycket med. Henne lägger man bara i spjälsängen och sätter på sängmobilen, sen somnar hon utan ett pip. Cornelis sover numera hela nätterna i sin säng. Elsie sover i sin spjälsäng fram till kl 5-6 nångång, sen kommer hon över till oss i stora sängen och somnar oftast om efter maten. När det är dagis kliver vi dock upp vid 7 ungefär för att hinna allt i lugn och ro, men på helgerna brukar vi passa på att sova ut.

Hoppas sömnen funkar fint för er, sånt gör så mycket! Men i vilket fall så löser det sig till sist. Tänk iställer på när du får kämpa med att få upp grabbarna på mornarna i framtiden, brukar hjälpa för mig, hehe.

Kommenterat - 2011-08-07 / 00:32:30  | URL - http://nettangrillspettan.blogg.se/
Postat av: Frida

Åh så härligt det låter! Jag fick också prova sätta mig på en pilatesboll, jag trodde jag skulle dö! Haha.



Som svar på din fråga så har jag äntligen börjat få min sömn, för bara några veckor sen så vaknade lillen heeela tiden och jag fick aldrig någon god sömn, men nu så.. Men man ska väl aldrig säga för mycket.. ;)

Vad ska lillen heta? Kram

Kommenterat - 2011-08-08 / 07:03:43  | URL - http://Fridadrotz.wordpress.com
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: